MAG nieuwsbrief 14 mei 2018

Stand van zaken Dijken
Op aandringen van de MAG heeft de gemeente Lingewaard uiteindelijk, anderhalve maand na de rechterlijke uitspraak, de verbodsborden weggehaald.
Wij hebben nog steeds contact met de gemeente om te kijken naar een oplossing die voor alle partijen goed gaat uitwerken. Vooralsnog kijkt de gemeente nog wel naar een hoger beroep in deze zaak.

Lopik
We hebben samen met de KNMV de zaak bij de rechtbank aangebracht. Het wachten is nu op de datum van de rechtszitting.
We realiseren ons dat dit wederom een lange weg wordt, maar geloven in ons recht dat het niet de groep motorrijders is die verboden mag worden om over de dijk te rijden. Wanneer individuelen het spel niet netjes spelen, zullen die op hun gedrag aangesproken moeten worden.

Minder verkochte motorfietsen
Een trend die we al wat jaren kennen. In het eerste kwartaal van 2018 zijn 6% minder motorfietsen op kenteken geregistreerd, in vergelijking met vorig jaar. In Spanje en in Engeland steeg de verkoop, terwijl dit in Frankrijk en Duitsland juist sterker is gedaald.

Melding letters op het wegdek in Leeuwarden
In het kader van de culturele hoofdstad 2018 meende de gemeente Leeuwarden dat de letters en cijfers L, F, 2, 0, 1, 8 op het wegdek plakken wel een goed idee was. De letter liggen echter zo dat ze niet te ontwijken zijn, liggen erg hoog en worden glad bij nat weer. Uiteraard heeft de MAG een verzoek bij de gemeente ingediend deze letters weg te halen van de openbare weg. Of de gemeente voor rede vatbaar is…. Dat is nog onbekend.

Lantaarnpaal voor de vangrail
Op de afrit A17 richting Breda bij knooppunt Klaverpolder hebben ze in de buitenbocht de verlichting voor de motorvriendelijke vangrail geplaatst. Door deze actie is het effect van een vangrail in zijn totaal teniet gedaan. De MAG heeft hiervan natuurlijk melding gemaakt bij Rijkswaterstaat.

Diverse Drempels in Utrecht
De drempels die door heel Utrecht liggen zijn NIET aangegeven met borden, zijn NIET aangegeven met voorafgaande belijning (zoals een zigzag streep om aan te geven dat er afgeremd dient te worden) en er staat GEEN belijning (meer) op de drempels zelf. De drempels zijn dezelfde kleur als het asfalt en zijn gladder uitgevoerd dan normaal wegdek.

Een rubberen drempel bij Eerbeek
In het buitengebied van Eerbeek aan de Mensinksweg ter hoogte van nr 5 ligt een plastic/rubberen drempel over de gehele breedte van de weg. Deze is glad en wordt gevaarlijk glad voor motorrijders als het regent/ heeft geregend. Ook loopt deze drempel rond af. Zelfs automobilisten klagen: De drempel ligt in een 60 km -zone maar voor de drempel moet je echt afremmen naar niet meer dan 30 km per uur. De MAG heeft de gemeente verzocht deze drempel te vervangen voor een exemplaar die aan de CROW richtlijnen voldoet en niet glad wordt.

Zonnepanelen op de N401
Op 18 mei gaat de provincie Utrecht op de N401 tussen Breukelen en Kockengen 48 zonnepanelen plaatsen op de rijstrook. Het betreft een pilot om te onderzoeken hoe deze zonnepanelen het houden onder zwaar verkeer.
De MAG is aanwezig! Zij gaan onderzoeken of dit nieuw stuk wegdek glad is voor ons, de motorrijder.
Daarbij blijft dit stuk wegdek onder de aandacht van de MAG.

Zelfrijdende auto’s blijven ongelukken maken
Na het verhaal van maart dat een Uber taxi in Arizona Amerika, in autopilot modus iemand had aangereden, zijn de afgelopen tijd meerdere, kleinere, incidenten gemeld van zelfrijdende auto’s. Ook zijn testvergunningen ingetrokken, maar ook weer nieuwe vergunning uitgegeven om met zelfrijdende auto’s de weg op te kunnen. Een gevaarlijke situatie voor de motorrijder, omdat ook volgens testen van de Nederlandse RDW, de hulpsystemen in auto’s niet altijd perfect zijn. Zo ziet het adaptieve cruise control in de auto de motorrijder niet als deze te ver op de linker dan wel op de rechter streep van de wegstrook rijdt. Doordat het systeem de motorrijder niet waarneemt blijft deze op de ingestelde snelheid doorrijden en zo kan een aanrijding met de motorrijder ontstaan. De RDW doet dit verder af met een waarschuwing aan de automobilist om gewoon op te blijven letten.
De MAG is natuurlijk in gesprek met de RDW hoe dit verder aangepakt moet worden.

Groots onderzoek naar Berminrichting langs autosnelwegen door het SWOV
Een rapport van de SWOV, Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, op verzoek van Rijkswaterstaat uitgevoerd, laat een zeer verontrustend lijstje zien met “veilige” vangrails. De cablebarrier, de geleider die gemaakt is van kabels, zou het veiligste zijn. MAAR uit diverse, internationale, onderzoeken blijkt dat juist deze versie van de vangrail de onveiligste is voor motorrijders. In Nederland heeft de MAG er juist voor gezorgd dat deze juist niet meer ingezet worden. Onze Algemeen Secretaris Vera de Bruijn is natuurlijk direct in overleg gegaan met de opstellers van dit rapport.
Lees het gehele stuk op de website

We hebben het makkelijker gemaakt
Om lid te worden via de website, kan je nu gebruik maken van iDeal.
Je kiest welk abonnement je wil nemen, gewoon lid, partner lid, of wil je gebruik maken van de actie om een vriend of vriendin lid te maken, ook dat kan via de nieuwe pagina.
Dit jaar maak je nog gebruik van ons jubileum aanbod, 30 euro voor 2018 en 2019 samen! Je krijgt dan het Mag-a-zine en je steunt ons.

De MAG op het Mega MotorTreffen 2018
Tijdens de Pinksterdagen is de MAG ook aanwezig op de Mega MotorTreffen dagen in Vijfhuizen. Kom langs en hoor wat wij allemaal doen als belangenbehartiger voor de motorrijder.
In het Pinksterweekend van 20 en 21 mei wordt door Promotor weer het Mega MotorTreffen georganiseerd in de Expo Haarlemmermeer. Het evenement is dit jaar 2 dagen, dus 2 dagen vol met motorplezier.

Hoe groter, hoe sterker!
Helaas, ze bestaan nog steeds: motorrijders die nog geen MAG-lid zijn!
Stuur deze nieuwsbrief daarom eens door naar al je motorrijdende vrienden, vriendinnen en collega’s en zorg ervoor dat ook zij zich aansluiten bij de enige echte belangenvereniging voor motorrijders.
Uiteraard ontvangen zij dan ook iedere twee maanden het Mag-a-zine, het verenigingsblad van de MAG.