MAG nieuwsbrief 25 oktober 2019

BIGTWIN BIKESHOW & EXPO
Van 1-3 november is de Expo in Houten weer het toneel voor de grootste cutombike-show van de Benelux, de Bigtwin Bikeshow & Expo. Wij mogen vijf sets van twee toegangskaarten weggeven. Interesse? Mail uiterlijk dinsdag 29 oktober je naam en lidmaatschapsnummer aan beleid@mag-nl.org of reageer via facebook!BENZINE, BENZINE…
In een recente nieuwsbrief schreven we dat de introductie van E10 zou betekenen dat Euro 98 slechter verkrijgbaar zou worden. Dat pakte iets anders uit. Ook stations die slechts één benzine verkopen en dus niet verplicht zijn om E10 aan te bieden, vervangen hun Euro 95 E5 door de E10 variant.
Om én meer betalen
Dat is slecht nieuws als je geen E10 wilt of kunt tanken. Je bent dan bijna verplicht om Euro 98 te gaan gebruiken. Dat is vaak verder rijden en het is natuurlijk een stuk duurder, wisselend van minder dan 10 tot meer dan 20 cent per liter. Het enige goede nieuws? We hadden contact met onder meer Shell, BP, Esso, Texaco, Total en Tango, die allemaal lieten weten dat hun Euro 98 benzines ethanolvrij zijn en (vooralsnog…) blijven. Tango gaf als enige expliciet aan het aanbod van Euro 98 te gaan vergroten, van 100 stations nu naar 130.
Euro 95 E5 én E10?
Bij de meeste pompen waar nu Euro 95 E10 én E5 wordt aangeboden, maakt de E5 straks plaats voor ethanolvije Euro 98. Dat label komt pas op de pomp te staan als de voorraadtank zo vaak hervuld is dat restanten Euro 95 E5 verdwenen zijn. En voor de volledigheid: ook die ethanolvije benzine krijgt een E5 sticker, domweg omdat E0 stickers niet bestaan. Tja.
Waar tank je wat
Op de site van Directlease zie je in een oogopslag waar je voor welke benzine terechtkunt, inclusief de prijzen en ethanolindicaties van Euro 95. Handig!
Bij Esso wordt Supreme+ E95 vervangen door ethanolvrije Supreme+ Euro 98.
VUIL OF NIET?
De Franse ministeries van volksgezondheid en van ecologische zaken gaven dit jaar opdracht tot een onderzoek waaruit bleek dat de luchtkwaliteit in stedelijke gebieden beter wordt als er meer motoren en minder auto’s rondrijden. Daar waren we blij mee. Verschijnt er korte tijd later een ander Frans onderzoek dat doodleuk meldt dat motoren tot elf keer meer vervuilen dan personenwagens, zo liet het AD weten.
Toch niet
Een door moto.be aangehaalde deskundige van emissieonderzoekinstituut EMISIA analyseerde het onderzoek en noteerde dat de gebruikte onderzoeksmethode niet betrouwbaar was. Dat voorkwam echter niet dat Brussel nu al overweegt om (bepaalde categorieën) scooters en motoren te gaan verbieden.
ACEM en FEMA
Inmiddels verscheen er ook een reactie van ACEM, de verenigde Europese motorindustrie. In hun persbericht verwijst de organisatie onder meer naar een onderzoek dat heeft laten zien dat de uitstoot van motorfietsen die voldoen aan de Euro 4-norm vergelkjkbaar is met Euro 5 en 6 auto’s. De FEMA kwam vandaag met een uitgebreide reactie. En de MAG? Wij houden onze overheden nauwlettend in de gaten om Brusselse plannen te voorkomen. Gewapend met de juiste rapporten moet dat een eitje zijn!